Werkgeluk zal de komende jaren de nieuwe standaard worden binnen organisaties. Het voorkomen van werkstress en het stimuleren van werkplezier en betrokkenheid is niet alleen gezond voor werknemers, maar is volgens onderzoek ook essentieel voor succesvolle organisaties. Zo kan een hoge betrokkenheid onder medewerkers resulteren in een stijging van 45% in productiviteit en een daling van 59% in het personeelsverloop. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het creëren van gelukkige en presterende medewerkers, is continu inzicht in het werkgeluk in teams en hoe de werkomgeving daar invloed op uitoefent.

15 Seconden survey

Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.

Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.

Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”

Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Dotslash Drommedaris geopend

Dotslash Drommedaris geopend

Op 23 november werd de ./DROMMEDARIS feestelijk geopend. Hiermee komt 4.000 m2 extra kantoorruimte beschikbaar voor startups & scaleups in Utrecht.

NL Medica 2022 visitor programme

NL Medica 2022 visitor programme

Op 15 november 2022 organiseert de ROM Utrecht Region samen met Smart Health Amsterdam en Amsterdam Trade & Innovate een visitor programme, waarbij er gezamenlijk per bus afgereisd naar de Medica in Düsseldorf voor een dagtrip. De Medica is een van de grootste health beurzen ter wereld met duizenden exposanten, vele seminars, pitch events en andere netwerkevents.

Dotslasher DialogueTrainer wint CES innovation award 2023

Dotslasher DialogueTrainer wint CES innovation award 2023

Dotslasher DialogueTrainer heeft de CES innovation award gewonnen op 13 oktober 2022. De CES innovation award wordt jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die zich onderscheiden op het gebied van design en technologie. Op 13 oktober werden de Nederlandse winnaars bekend gemaakt in de Beurs van Berlage, in Amsterdam. In januari zal Dialogue Trainer haar innovatieve trainingen presenteren op het jaarlijks event van CES in Las Vegas voor een wereldwijd publiek.

Rabobank Regionale Duurzame Innovatiedag

Rabobank Regionale Duurzame Innovatiedag

Wil jij je laten inspireren door duurzame en innovatieve koplopers in onze regio en met andere ondernemers in gesprek gaan over duurzaamheid en innovatie in je bedrijfsvoering? Dan nodigt Rabobank je van harte uit voor de Regionale Duurzame Innovatiedag op woensdag 9 november.

Dotslasher Camenai beste oplossing bij innovatie challenge

Dotslasher Camenai beste oplossing bij innovatie challenge

Provincie Utrecht is vanuit de ambitie om steeds meer een duurzame en gezonde leefomgeving te creëren, een innovatie challenge gestart. Dit doet Provincie Utrecht in samenwerking met starthubs. waarbij de challenge als volgt luidde: ‘We zijn op zoek naar slimme sensoren, waarmee we met participerende burgers continu data verzamelen voor een gezonde leefomgeving.’