Wat zou je als bestuurder, investeerder of aandeelhouder kunnen leren van de visie op medewerkerstevredenheid van 2DAYSMOOD? Dat gaat Joost van Klink je in deze blog uitleggen. Sinds 2019 geeft Joost wekelijks groeiadvies aan 2DAYSMOOD als strategische en betrokken sparringspartner.
De samenwerking tussen Joost en 2DAYSMOOD is opgebloeid via het corporate partnerschap tussen Dotslash Utrecht (waar 2DAYSMOOD is gehuisvest) en SHV (voormalige werkgever van Joost). De klik was zo sterk, dat Joost besloot zijn carrière bij de ‘corporate’ af te ronden en zichzelf verder te ontwikkelen door terug te gaan naar de basis van ondernemen: start-ups en scale-ups helpen met groeien!
Met zijn vers opgedane kennis bij 2DAYSMOOD en jarenlange ervaring, heeft hij nu een boodschap voor de grotere spelers op de bedrijvenmarkt.
Overnames: een logisch onderdeel van de groeistrategie, dat helaas vaak faalt
Joost: “Na 30 jaar in het Nederlandse bedrijfsleven heb ik veel bedrijfsovernames van dichtbij gezien. Naast organische groei via het openen van filialen, het trekken van nieuwe klanten of het vergroten van de ‘share of wallet’ bij bestaande klanten, zijn overnames een logisch onderdeel van de groeistrategie van bedrijven.
Groei door overnames heeft voordelen: in één stap kan een bedrijf veel extra klanten toevoegen, een nieuwe markt betreden of haar marktaandeel vergroten, terwijl de bestaande ‘backoffice’ efficiënter kan worden ingezet. Een hefboomeffect voor de financiële resultaten. Op papier althans……
Helaas behalen in de realiteit veel van de overnames niet het beoogde resultaat. Ongeveer 70% van de overnames voldoet niet aan de verwachtingen of heeft zelfs een negatieve impact op de financiële resultaten. Bedrijven die ervaring hebben in het doen van overnames halen betere percentages. Zij weten hoe belangrijk een goed vooronderzoek (of ‘due diligence’) is.”
Een goed vooronderzoek en integratieplan helpt
“In een goed onderzoek moeten niet alleen de financiële, juridische en commerciële zaken van het ‘target’ goed worden doorgelicht, maar moet er ook aandacht zijn voor de bedrijfscultuur en het management. Bij kennisintensieve bedrijven is het van belang zogenaamde key employees te identificeren: medewerkers die zich vaak net onder de hoogste managementlaag bevinden en inhoudelijk van de hoed en de rand weten en veel klanten aan zich hebben gebonden. Loopt deze ‘ruggegraat’ ontevreden de deur uit, dan koop je alsnog een lege huls!
Naast een goed onderzoek is een integratieplan belangrijk. Wie gaat welke actie nemen om het overgenomen bedrijf goed aan te sluiten en te zorgen dat de klanten en medewerkers blijven? Ook het monitoren en bijsturen van het integratieplan is van belang. Wat gebeurt er werkelijk in de eerste 100 dagen na de overname? Hoeveel impact heeft de overname op de stress en ontevredenheid in de organisatie, op specifieke locaties, afdelingen en teams?”
De tool van 2DAYSMOOD leidt tot een beter vooronderzoek en integratieproces
“Nu ik als adviseur in aanraking ben gekomen met de door 2DAYSMOOD ontwikkelde real-time meting van medewerkerstevredenheid en de eNPS (employee Net Promotor Score), ben ik ervan overtuigd dat deze strategische tool een belangrijke rol kan spelen in overname processen.
Vóór een overname kan de medewerkerstevredenheid en de eNPS belangrijke input leveren voor de besluitvorming: nemen we het bedrijf inderdaad over en zo ja, tegen welke waarde? Tijdens de integratie geeft de tool goed inzicht in hoe het integratieplan verloopt en waar moet worden bijgestuurd.
Aangezien een meting van de medewerkerstevredenheid en de eNPS eenvoudig en snel te regelen is, zeg ik: bedrijf overnemen? Meet de medewerkerstevredenheid voordat je je handtekening zet!”
ANDERE POSTS
Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community
Magnus energy en Ciratum bundelen krachten!
Magnus Energy en Ciratum hebben hun krachten gebundeld om hun dienstverlening in de energiesector te versterken en te verbreden. Deze strategische samenwerking is gericht op het aanbieden van innovatieve en holistische oplossingen aan Nederlandse klanten, met een...
Startup missie naar Web Summit Lissabon 2024
Wil je zaken doen, gericht netwerken met bedrijven of investeerders aantrekken? Meld je nu aan voor Web Summit 2024 in Lissabon.
Medewerkersparticipatie kennissessie
Op 26 juni vanaf 16.00 in de event-space van Dotslash Utrecht krijgen we tekst en uitleg van Deloitte over medewerkersparticipatie (en een gratis daghap) meld je nu aan!
Vacature (Out of) Officemanager & Facilitair Ondersteuner
(OUT OF) OFFICE MANAGER & FACILITAIR ONDERSTEUNER We zoeken niet iemand die onze mail op afwezig zet als we er even niet zijn maar een officemanager en facilitair ondersteuner die ook graag van zijn/haar plek komt om buiten ons eigen kantoor zaken te regelen die...
Vacature Sales Advisor NextEnergy
Wil je de eerste contactpersoon zijn voor onze nieuwe klanten? Krijg je energie van klantcontact en help je graag mee aan de verdere ontwikkeling van onze startup? Een veelzijdige/veranderlijke salesfunctie waarin je je op zowel Inbound als Outbound kunt richten op een leuke manier en daarmee zowel je commerciële vaardigheden als je professionele capaciteiten in de duurzaamheidssector kunt verbeteren.
Oproep: KVK Innovatie top 100
Meld je nu aan voor de KVK innovatie TOP 100. In 2022 stonden er maar liefst 8 (!) Dotslasher in de lijst. Daar kunnen we overheen toch?
Pioniers van de Zorg: Winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs
Pioniers van de Zorg: Winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs Kunnen technologie en persoonlijke zorg hand in hand gaan? Tijdens de Zorg & ict-beurs schitterde Juvoly door de prestigieuze vakjuryprijs van €10.000 in de wacht te slepen met hun baanbrekende...
Vacature klantenservice medewerker bij NextEnergy
Zou je graag het aanspreekpunt willen zijn voor onze allereerste klanten? Krijg je energie van klantcontact en vind je het leuk om mee te helpen aan de verdere ontwikkeling van onze startup?
Bij NextEnergy bouwen we aan de energieleverancier van de toekomst. Met onze slimme app en een dynamisch inkoopsysteem kan elke Nederlander gemiddeld 40% besparen op zijn energierekening. Wij zijn op zoek naar zeer gemotiveerde en ambitieuze collega’s die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken en een echte impact te maken binnen de energietransitie. Ben je klaar voor de volgende uitdaging?
Start-up missie naar Slush Helsinki 2024
Startup missie van RVO naar Slush Helsinki 2024 voor ambitieuze jonge techbedrijven met een schaalbaar business model en groeiambities! Meld je aan voor de start-up missie naar Slush 2024. 18-21 nov in Helsinki. Aanmelden kan tot 15 juli.
Vacature parttime Financieel medewerker bij Friday Energy
We zoeken een teamspeler met een passie voor duurzaamheid, goede communicatieve vaardigheden en een hands-on mentaliteit. Minimaal HBO-niveau of vergelijkbare ervaring op financieel gebied wordt gevraagd.
Interesse? Bekijk dan deze vacature voor meer informatie!